Трохи розвитку подій.
На тиждень був витягнутий з Києва
О.Рогожин із своїм крутяковським вимірювальним комплексом, вухами і досвідом.
Провели комплекс точніших (ніж моє вимірювальне господарство дозволяло самому) замірів
програмно-апаратним комплексом Clio.
Вимірювання
1)
АЧХ АС у ближньому полі - реально сумма порта дінів і рупора - від 16Гц (вони по рівню віддачі як 100Гц)
2)
позаосоьові - тут на диво констант діректіві горн добре працює і в широкогорлому форматі із ШП також, не лише з драйверами: до 4000кГц практично немає різниці між АЧХ на осі, 15, 30, 45 градусів. Вище - звуження діаграми відбувається контрольовано, без явних провалів і горбів на різних кутах. І це із 7д (!) ШП....
3)
Wavelet аналіз АС - визначення хвостів власних резонансів диффузорів, візера, ящиків, які не завжди видно на АЧХ, але які беруть безпосередню участь у формуванні характерного "забарвлення" будь яких динаміків. По ним наш мозок "чує" матеріал диффузора, ящика і т.д.
3)
Кімната (без участі АС взагалі, Сlio дозволяє) -
wavelet аналіз = головна проблема 60-70Гц, там нахлобучує більше всього хвостів, і це реально те, що чутно
4)
Імпеданс
- визначення другого горбу для подальшої легкої корекції (полегшує життя усю і прибирає натяки на ящичні призвуки, яких і не чуєш ніби, поки не скоригуєш)
- контроль наявності залишків 5F моди лабіринта
- уточнення фактичного налаштування порта - 24,5Гц.
5) АЧХ і wavelet з місця прослуховування: по НЧ кімната вносить свою нерівномірність звичайно. Просаджує ямой 38Гц і випирає горбом 64-70Гц.
Приємно вразив знову дипольний симетричний рупор (Рогожинський винахід-ідея теж, доречі): АЧХ з місця прослуховування практично ідентична із АЧХ в ближньому полі. Він просто "наплював" на кімнату.
Налаштування:
1) Відслухані і обрані оптимальні
затримки, рівні для двух варіантів роботи НЧ ланки:
End Fire і Cardioid
Досі дуже важко визначитись кому з них віддати перевагу.
EF: динамічніше і збалансованіше НЧ, ніби великий бас-горн грає. Але суб`єктивно відносно "звичайне" узгодження із ШП в плані зшивки, стерео панорами.
Сardioid: програє енд фаєру трохи по зблансованості і драйву на НЧ, але просто вражаючий ефект в плані узгодженості із горном і sfr175.
Атака і динаміки на зтику, на нижньому СЧ, на СЧ-ВЧ, розпахнутий простір і стереофект..., EF тут звучить "попростіше" .
На фото задня ланка НЧ стоїть динаміками назад, до штори. Вона грає практично у фазі із заднім випромінення рупора, а передній НЧ - у фазі із переднім випроміненням рупора. Ефект диполя, але БЕЗ АКЗ на басах. Звичайно рулиться це все затримками і рівнями в цифрі, щоб це була дійсно саме кардіоіда.
Ще визначаюсь до розумних чи до гарних....
2) Точково-снайперська
корекція хвостів кімнати по НЧ відповідно wavelet аналізу + слуховий контроль.
Результат - ачх наближена до ближнього поля, від 18Гц, без явних перекосів, єдине що до кінця не виліковне - провал 38Гц, але він був зменшений по амплітуді (і карідіода і ЕФаєр працюють на його зменшення). Є ІНФРА. І вона є в багатьох треках, як виявляється.
3) Точково-снайперська
корекція хвостів власних резонансів матеріалів дифузорів, особливо ШП, відповідно wavelet аналізу + слуховий контроль.
Результат: важко почути забарвлення матеріалу дифузора, його власний "голос" (папір то, чи шось інше), немає залишкових артефактів візерності ширіка (хоча вони і так невеликі у sonido, якщо рівняти з візерними "колегами").
Так само цим всім приведені до більш натурального звучання всі сссичачі і шшипилячі моменти на специфічно записаному вокалі.
Збалансованіше, без взбриків зазвучали складні рояльні партії, тепер жодна клавіша не "випругує" вверх по амплітуді, чи затуханню. як бувало іноді на "незручних" записах.
Стало комфортно і приємно слухати точно НА ОСІ ширіка. Хоча стандарт для максимально збалансованого і комфортного звук (не коригованого) sonido зазвичай 15-20 градусів від осі.
4) Підрівняна
фаза на 10-20кГц + зкориговано в плюс віддачу ділянки 18-20кгц.
результат: рівніше, чистіше, натуральніше, ніжніше, прозоріше і більше "повітря" на самому-самому верху.
5) Перевірено вплив
заповнення проміжку між дном лабринта і підлогою (існує через ноги) - таки є вплив на НЧ в кращу сторону. Тимчасово для експериментів заповнено було все.. підпиской Дюма і Драйзера ))))
6) повністю
суміщена фаза НЧ і ШП не просто в точці зтику, а
на широкій ділянці 150-400Гц. В плюс одразу пружність, тактильність і атака на нижніх струнах акустичної гітари, на верхньому діапазоні контрабаса і т.д.
7) Визначений кінцевий
кросовер. 12LR трохи нижче 200гц. Горн довів, що SFR175 шп в ньму крaще відігрує 200-400Гц, ніж спарена 300SCW.
8) легкими
низько-добротними корекціями тонального балансу горна і НЧ обраний оптимальний варіант комбінації тілесності, прозорості, легкості, драйвовості і т.д. Бо ці ознаки як би конкурують одна з одною. тонкий баланс.
З Рогожиним і Clio все робилось максимально "зряче", все легко відстежується вухами, і за тиждень пройдено шлях навколо якого можна намотувати круги роками. От лише відіспатись ніяк не виходить досі.
Фото - як завжди, з робочим бардаком...